Zakaz sprzedaży papierosów mentolowych (smakowych). Skąd wynika i jaka jest podstawa prawna?
Podstawą zakazu jest Dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych (2014/40/UE), zakaz ma obowiązywać na podstawie art. 7 ust. 14 Dyrektywy od dnia 20 maja 2020 r. i określa między innymi:
- zakaz wprowadzania do obrotu papierosów i tytoniu ciętego do samodzielnego skręcania papierosów o charakterystycznym aromacie
- wymóg, zgodnie z którym producenci muszą zgłaszać państwom UE, jakie substancje stosują w wyrobach tytoniowych
- obowiązek umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów: 65 proc. przodu i tyłu opakowania papierosów i tytoniu ciętego do samodzielnego skręcania papierosów pokrywać musi ostrzeżenie zdrowotne łączące grafikę, tekst i informacje o sposobach rzucenia palenia
- minimalne rozmiary ostrzeżeń i zakazuje stosowania małych opakowań w przypadku niektórych wyrobów tytoniowych
- zakaz umieszczania na wyrobach tytoniowych, papierosach elektronicznych i wyrobach ziołowych do palenia elementów promocyjnych i wprowadzających w błąd
- ogólnounijny system śledzenia dystrybucji i pochodzenia wyrobów w celu walki z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi
- zezwolenie państwom UE na wprowadzenie zakazu internetowej sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów
- wprowadzenie w odniesieniu do papierosów elektronicznych wymogów w zakresie bezpieczeństwa, jakości i zgłaszania informacji
- zobowiązanie producentów i importerów do zgłaszania państwom UE nowatorskich wyrobów tytoniowych przed wprowadzeniem ich na unijny rynek
Wejście nowych przepisów spowodowało wycofanie z rynku papierosów mentolowych, smakowych. Wiążę się to z definicją zawartą w dyrektywie „aromat charakterystyczny”, wyrażenie to oznacza zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 25 Dyrektywy:
„wyraźnie wyczuwalny zapach lub smak inny niż zapach lub smak tytoniu, wynikający z zastosowania dodatku lub kombinacji dodatków, w tym zapach lub smak owoców, przypraw, ziół, alkoholu, słodyczy, mentolu lub wanilii, który jest zauważalny przed spożyciem wyrobu tytoniowego lub w trakcie spożywania”.
Powyższy zapis spowodował wycofanie z rynku „smakowych” papierosów.
W związku z powyższą dyrektywą Polska wniosła skargę (pismem z dnia 22 lipca 2014r.) o stwierdzenie nieważności części zapisów dyrektywy dotyczących aromatów tj. stwierdzenie nieważności art. 2 pkt 25, art. 6 ust. 2 lit. b), art. 7 ust. 1–5, ust. 7 zdanie pierwsze, ust. 12–14 oraz art. 13 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2014/40; Polska wraz z Rumunią próbowały wyłączyć z danej dyrektywy zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych mentolowych, czyli aromatyzowanych. Skarga została oddalona.
źródło: https://ec.europa.eu , OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO, JULIANE KOKOTT przedstawiona w dniu 23 grudnia 2015 r. Sprawa C‑358/14 Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej.
źródło grafika: https://ec.europa.eu